Boekreview Obsessie

Door Tim Kops

Obsessie Bas Pronk review
Bas Pronk komt uit een fietsfamilie. Maar Bas háát fietsen. Precies weten waarom doet hij niet, maar dat hij nooit een fietser zal worden weet het zwarte schaap zeker. Die overtuiging neemt definitieve vormen aan als hij als jongetje, gepusht door zijn vader en sterke broer, toch op een racefiets stapt. Bij de eerste bocht gaat het mis. Hij weet niet goed hoe te remmen en rijdt rechtdoor tegen een boom.

Obsessie

Sinds juni 2015 ligt er een boek in de winkels met op de kaft een serieus kijkende Bas Pronk in wielerkleding en een racefiets op de achtergrond. Bas heeft het boek de volstrekt voor de hand liggende titel Obsessie meegegeven, in gouden letters gekleurd. Wat is er in die 25 jaar tussen de boom en dit boek gebeurd? Op fietsgebied lange tijd niks. Totdat Bas in de zomer van 2008 met drie vrienden in Zuid-Frankrijk is en zij uit het niets besluiten om een fiets te huren. Wielrenner Bas ziet het licht.

La Marmotte

Vijf jaar later rijdt hij één van de meest prestigieuze toertochten van Europa; La Marmotte. Deze tocht leidt duizenden wielrenners jaarlijks over vier grote Alpencols met na 176 kilometer de top van de Alpe d’Huez als finish. Bas heeft zich goed voorbereid en is hard op weg naar het felbegeerde gouden brevet. De laatste klim dwingt hem echter herhaaldelijk tot afstappen. Zijn lichaam is plotseling door alle reserves heen en zilver valt hem ten deel. Hij kan het niet verkroppen dat hij in het zicht van de finish alsnog faalt. Het is de kiem voor de obsessie die hij een jaar lang leeft.

Meeslepend

Het boek Obsessie is ingedeeld in korte hoofdstukken die om en om verdeeld zijn in het verslag van La Marmotte 2014 en flashbacks naar het jaar van de voorbereiding en de geboorte van Bas als wielrenner. Bas neemt je mee in zijn gedachten tijdens zijn vele trainingsuren in de winterkou, het geestdodende malen op de tacx, in de broeikas van Florida en uiteraard tijdens de tocht waar het allemaal om te doen is. Hij doet dat meeslepend met korte zinnen. Precies het soort zinnen die je denkt wanneer je je inspant en de wereld om je heen verkleint. Tijdens de flashbacks is er meer ruimte voor de analyse van zijn gedrag en uitleg over het leven als fanatiek recreatief wielrenner.

Herkenning

Het boek van Bas Pronk brengt je terug bij je eigen wieleravonturen. Vele herinneringen kwamen al lezend voorbij. Het gevoel dat je de hele wereld aan kan, of de ontluistering na een slechte dag. De competitie met je vrienden en met alle onbekende wielrenners op de weg. De lijdensweg op de Col du Galibier, de kou en de nattigheid tijdens trainingen, de totale uitputting, de euforie als de ‘vorm’ zich aandient… Bas dient alle fietservaringen smaakvol en herkenbaar op. Bovenal geeft Obsessie blijk van de kracht van volharding, discipline en het stellen van doelen.

Obsessie Bas Pronk review
Het boek Obsessie is één en al herkenning voor Tim, die meerdere malen dezelfde cols beklom als Bas Pronk.

Het waarom van de obsessie

Met een echte verklaring van zijn obsessie komt Bas Pronk niet, al lijkt dat ook niet zijn bedoeling. Tijdens de laatste kilometers van de Alpe d’Huez vraagt hij zich af waarom hij er in is geslaagd om zoveel van zichzelf te vergen op de fiets. Als hij hiertoe in staat blijkt, haalt hij dan wel genoeg uit het leven? Had zijn carrière dan niet anders moeten lopen? In het voorwoord suggereert oud-prof Aart Vierhouten dat Bas zijn strijdvaardigheid weleens te maken kan hebben met zijn in die periode ernstig zieke vader. Bas zelf draagt het boek op aan zijn inmiddels overleden vader maar wijdt er in het verhaal geen enkel woord aan. Dat is een goede keuze, want zo blijft Obsessie een puur wielerboek met een hoog tempo.

Bas Pronk toont aan dat je met een sterke geest tot prestaties kunt komen die je niet voor mogelijk hield. Hij laat in het midden of al het afzien en alle onthoudingen de moeite waard waren, al stelt hij wel vast dat de euforie van het goud veel sneller verdween dan de pijn van het zilver van 2013. Want natuurlijk haalde Bas zijn gouden brevet. Als je door Obsessie bladert kom je al snel een foto tegen waarop hij juichend en schreeuwend de finish passeert. Het is knap dat hij de lezer weet te grijpen in een boek waarvan de afloop al bij voorbaat vast staat. Je pakt zijn wiel en klampt amechtig aan. Een absolute aanrader voor iedereen die weleens op een racefiets zit en zeker voor hen die goud willen zien blinken in La Marmotte!