Is Roadrunner een ChiRunner?

Door Tim Kops

Is ChiRunning geschikt voor snelle lopers?
Tim tijdens een wedstrijd in zijn vroegere hardloopleven, waarin hij worstelde met blessures. Nu heeft hij de kracht van ChiRunning ontdekt.

Na mijn artikelen over de belofte van ChiRunning, de pasfrequentie en de kracht van de ontspanning, wijd ik dit artikel aan de eerste lettergreep van hardlopen. Ik ben op zoek naar de vraag of ChiRunning geschikt is voor snelle lopers die houden van kracht, competitie en prestaties.

Snelheid

Ik hou van snelheid. Als ik fiets wil ik hard fietsen. Als ik loop wil ik hard lopen. Ik wil voelen dat mijn spieren mij voortstuwen en dat mijn motor aanslaat. Ik wil op een inspanningsniveau komen dat mij dingen laat ervaren die ik in het dagelijkse leven niet tegenkom. De laatste maanden heb ik slechts bij uitzondering getraind met hartslagmeter of horloge. Ik heb geen afstand of tijd gemeten, ik liep slechts op zoek naar de ChiRunning-techniek. De laatste weken ben ik ook naar de atletiekbaan gegaan. Daar wilde ik ervaren of ik als ChiRunner even snel kan lopen als voorheen en hoe dat voelt.

Joggen

Veel hardlopers lopen niet hard, ze joggen. Volgens het woordenboek betekent dat “Trimmen om in conditie te blijven, zonder een bijzondere sportieve prestatie te willen verrichten”. Hardlopen vraagt om andere dingen; een focus op snelheid (minder op afstand), een goede looptechniek, de wil om diep te gaan en om grenzen te verleggen. Bij veel verenigingen krijgen joggers baantrainingen gericht op snelheid. De deelnemers zijn echter niet gericht op het verhogen van hun snelheid en beheersen vaak de techniek niet om dit mogelijk te maken. ChiRunning is bij uitstek geschikt voor joggers en voor mensen die afstandsgericht willen presteren met een goede techniek. Zij vinden hierin gemak en comfort.

De vier versnellingen van ChiRunning

Grondlegger Danny Dreyer besteedt in zijn boek ChiRunning dan ook weinig aandacht aan snelheidstrainingen. Hij spreekt over de vier versnellingen die je als ChiRunner ter beschikking staan, afhankelijk van de hellingshoek van je lichaam. Uiteraard zijn dit in werkelijkheid niet vier standen waarin je je lichaam vast kunt zetten, maar is het een glijdende schaal: hoe meer helling hoe groter de passen en hoe meer snelheid. Met versnelling 3 loop ik een 5 en 10 km, met versnelling 4 een 1500m of 3km. Ik geloof inmiddels dat ChiRunning in versnelling 3 voor mij de sleutel is tot langdurig loopplezier en prestatie op de genoemde afstanden.

Versnelling 4

Versnelling 4 is een ander verhaal. In versnelling 4 ervaar ik nu meer ontspanning dan ik voorheen had. Als ik 10 x 400m loop op de baan, dan komen mijn kuiten en hamstrings niet langer strak te staan. Ik heb geen compressiekousen meer nodig, zelfs niet met schoenen met een hiel/teen verval van slechts 4 mm. Ik word moe naarmate ik meer rondjes gelopen heb, maar dat is wat ik noem conditionele vermoeidheid en geen spierschade. Dat merk ik omdat ik mijn ademhalingsritme van 3 passen in en 3 passen uit niet langer kan volhouden. Om snelheid te houden, gaat dan ook het ademritme omhoog. De snelheid op deze temporondjes is vergelijkbaar met die in wedstrijdverband op de 1500m en 3km en met wat ik voorheen liep. Dat is een positieve ontwikkeling en toch voelt het minder sterk.

Onwennig

Ik loop minder op kracht en juist die kracht gaf mij controle en het gevoel dat ik sterk aan het lopen was. Ook het vasthouden aan een pasfrequentie van ongeveer 90 voelt niet natuurlijk op hoge snelheid. Het is te laag. Ik test nu of ik met een hogere frequentie mijn bekken nog voldoende kan roteren om soepel te kunnen blijven lopen. Met ChiRunning heb ik ook minder gevoel van de snelheid die ik loop. Dit komt door het ontbreken van het gevoel dat je extra vermogen levert als je kracht zet om te versnellen. Nu laat ik ‘slechts’ mijn benen in grotere passen achter mij draaien en probeer ik in balans te blijven in een grotere hellingshoek. Dat is een ervaring die mij weliswaar laat voelen dat ik ontspannen loop, maar die ook nog onwennig aanvoelt.

Dafne Schippers

Is ChiRunning geschikt voor snelle lopers?
Dafne Schippers werd met hoge kniehef wereldkampioen. Het beroemde snelle stripfiguur Roadrunner, gebaseerd op de renkoekoek, lijkt de ChiRunning techniek aan te hangen.

Op zaterdagochtend loop ik sinds kort op de atletiekbaan in m’n eentje rondjes, terwijl de sprinters van de atletiekvereniging met hoog geheven benen hun 100-metertjes afwerken. Zoals ook Dafne Schippers met hoge kniehef wereldkampioen werd. Een volstrekt andere beweging dan die van ChiRunning. Maar zie de foto van Roadrunner! Hoe hard gaat hij wel niet? En zie zijn benen achter zijn lichaam draaien! Roadrunner IS een ChiRunner! En ik over een tijdje hopelijk ook.