Boekrecensie De boodschappencoach

Door Marieke Kops

De boodschappencoach review
De boodschappencoach review

In de supermarkt is het tussen de vele kunstmatig geproduceerde etenswaren lastig zoeken naar gezonde en pure voeding. Ralph Moorman geeft in De boodschappencoach uitleg over de gevaren van het huidige voedselaanbod en geeft concrete tips over hoe je in de supermarkt de betere producten kunt selecteren.

Ons voedsel komt uit een laboratorium

Ralph Moorman begint in De boodschappencoach met een een paar zorgwekkende feiten over het voedselaanbod in de supermarkten. Ons voedsel komt grotendeels uit de laboratoria van de voedingsindustrie, een industrie die kwistig experimenteert met chemische toevoegingen en zogenaamde gezondheidsclaims. Daarnaast bevat het eten veel giftige stoffen afkomstig van onder andere bestrijdingsmiddelen en het verpakkingsmateriaal. We hebben eigenlijk geen idee wat we allemaal binnen krijgen via ons voedsel en al helemaal niet wat de impact daarvan is voor onze gezondheid.

Waar traditie en instinct ons vroeger van giftige paddenstoelen en slecht verteerbare planten weghielden, turen we nu vertwijfeld naar de kleine lettertjes op de etiketten en laten we ons verleiden door ronkende marketingkreten, zoals: ‘Goed voor hart- en bloedvaten!’, ‘Nu met nog minder calorieën!’ en ‘Geen suiker toegevoegd!’.
(De boodschappencoach pagina 7)

Blijf dicht bij de natuur

Het belangrijkste advies geeft Ralph Moorman in het eerste hoofdstuk.

Blijf met uw voeding zo dicht mogelijk bij de natuur. Eet zoveel mogelijk wat onze voorouders aten in de tijd vóór fabrikanten zich met ons eten gingen bemoeien.
(De boodschappencoach pagina 10)

Met dit uitgangspunt is Ralph de supermarkten Albert Heijn en Jumbo afgestruind op zoek naar voedsel dat wél gezond is. Ook heeft hij producten van natuurvoedingsketen Ekoplaza geselecteerd, omdat in een natuurwinkel het aanbod van gezonde en pure producten groter is.

Etiketten leren lezen

De vermelding van ingrediënten op etiketten is vaak een slecht leesbare opsomming van onbegrijpelijke termen en E-nummers. In De boodschappencoach lees je wat die termen betekenen en welke toevoegingen je beter kunt mijden. Handig is dat Ralph Moorman de schuilnamen van de beruchte smaakversterker E621 prijsgeeft. Deze toevoeging komt namelijk onder allerlei namen voor, waardoor je vaak niet eens weet dat je deze smaakversterker consumeert. Ook een nuttige tip is dat op de ingrediëntenlijst de ingrediënten in afnemende hoeveelheid worden opgesomd, het grootste bestandsdeel staat dus vooraan.

Keurmerken en logo’s

Ralph Moorman wijst je tevens op misleidende keurmerken en logo’s, waarmee fabrikanten de consument het gevoel van zekerheid willen geven dat je iets gezonds koopt. Helaas is het tegengestelde vaak waar.

Onterecht gezond imago

Producten waar we mee groot zijn geworden en die haast vanzelfsprekend bij de Nederlandse maaltijden horen worden in De boodschappencoach geheel of gedeeltelijk van hun gezonde imago ontdaan. Denk aan brood, pindakaas, vruchtensappen uit pak, melk, margarine en halvarine.

Halvarine is bijvoorbeeld een in het lab uitgedokterd mengsel van water, plantaardige oliën en vetten, gemodificeerd zetmeel, gelatine, emulgatoren, voedingszuur, conserveermiddel, aroma’s, kleurstof en toegevoegde vitamines A en D. De gezondheidsclaims zijn zeer bedenkelijk. Kies liever voor roomboter, een natuurproduct waar hooguit wat zout aan is toegevoegd.
(De boodschappencoach pagina 95)

Concrete beoordeling per product

Het grootste gedeelte van De boodschappencoach bestaat uit de concrete beoordeling van 437 producten. De producten zijn handig ingedeeld in een productgroep. Per productgroep beschrijft Ralph Moorman zaken waar je in het algemeen op moet letten. Daarnaast zijn de afzonderlijke producten voorzien van een beoordeling (goed, goede tweede keuze en schadelijk) en een korte toelichting hierop. Met symbolen wordt duidelijk gemaakt welke nadelen er kleven aan de schadelijke producten. Ralph Moorman is streng is zijn keuzes, maar relativeert gelukkig ook.

Af en toe zondigen is niet alleen toegestaan, maar wat mij betreft ook een must, omdat het anders vrijwel onmogelijk is om blijvend gezonder te eten en terugval op de loer ligt. Producten die u af en toe eet, zijn niet zo belangrijk, maar producten die u dagelijks consumeert des te meer. Maak dus zelf uw compromis en besef dat elke verbetering een stap in de goede richting is.
(De boodschappencoach pagina 27)

Conclusie

Ralph Moorman wil in De boodschappencoach de lezers bewust maken van de risico’s van het moderne voedingspatroon en hoopt op een groeiende groep kritische consumenten die gezamenlijk de vraag naar gezonde, pure voeding laat stijgen. De keuzes van Ralph zijn mede gebaseerd op zijn eigen visie op gezonde voeding, uitgewerkt in zijn boek De hormoonfactor. Of je het nu wel of niet eens bent met deze visie, De boodschappencoach geeft genoeg ruimte en handvatten om met gezond verstand je eigen keuzes te maken. Het boek draagt bij aan de bewustwording over voeding, na het lezen van dit boek kijk je waarschijnlijk met andere ogen naar het aanbod in de supermarkt. En omdat De boodschappencoach uitgevoerd is in een handzaam pocketformaat, kan het als naslagwerkje makkelijk mee in de tas.