De belofte van ChiRunning

Door Tim Kops

De belofte van ChiRunning
Een oefening om je kernspieren te versterken. Bij ChiRunning is de zogenaamde Naald in watten belangrijk: een stevige kern in een ontspannen lichaam.

Het is een koude dag in januari 2011. Vol goede moed fiets ik naar mijn eerste hardlooptraining op de atletiekbaan in Amersfoort. Ik doe mee aan een beginnerscursus. Ik voel me geen beginner maar in feite begin ik die dag, na 15 jaar vooral op een racefiets te hebben gesport, opnieuw met lopen.

Opnieuw leren lopen

Op de middelbare school was ik een goede hardloper. De gymleraar adviseerde mij om op atletiek te gaan, na weer een sterke shuttle run of een 1500m rond het schoolgebouw. Tijdens de beginnerscursus krijg ik loopscholing voorgeschoteld. Ik leer dat lopen een verticale beweging is en dat je met een hoge knie-inzet en een krachtige pas snelheid maakt. En ik leer vooral dat mijn lichaam totaal niet is voorbereid op deze belasting. Na tien weken is de cursus voorbij en sluit ik me aan bij de ervaren en goed getrainde Masters. En dan gaat het mis.

Blessureleed

Om een lang verhaal kort te maken; in december 2014 raak ik voor de vierde keer langdurig geblesseerd. In bijna vier jaar tijd loop ik slechts vier wedstrijden. In mijn zoektocht naar oplossingen kom ik niet veel verder dan het vergroten van mijn rompstabiliteit. Dat heb ik gedaan, maar ook dat kon niet voorkomen dat ik met een lopersknie moest afhaken.

De zwaartekracht is je vriend

En dan komt ChiRunning om de hoek kijken. ChiRunning belooft een leven lang blessurevrij hardlopen. Van een vriend krijg ik het boek ChiRunning en de DVD van grondlegger Danny Dreyer. Ik gooi mijn scepsis aan de kant en ga me erin verdiepen. ChiRunning benadert de biomechanica op essentiële punten volstrekt anders dan het conventionele lopen dat je leert van de door KNAU opgeleide trainers, die de BK-methode aanhangen. De zwaartekracht is je vriend in plaats van de vijand waartegen je moet vechten. De belangrijkste termen? Naald in watten, je kolom, hellen, het wieltje, een actieve kern en Body Sensing.

Tai Chi

Het gedachtegoed is afkomstig van de Tai Chi. ChiRunning is anders en voelt anders. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een lichaamsbouw heb die geschikt is voor hardlopen en dat mijn kernspieren al sterk zijn door regelmatige training. Hierdoor kon ik me snel concentreren op de overige aandachtspunten van de techniek en durf ik na zes weken voorzichtig trainen te beweren dat ik begin te begrijpen hoe ChiRunning voelt en in zijn werk gaat.

Verwondering

Danny Dreyer promoot de weg van de geleidelijkheid bij het aanleren van ChiRunning. Dat is een verstandig advies, want hoe anders ook, het blijft hardlopen. Mijn grootste verwondering is het effect van niet langer je knie heffen, maar je lichaam hellen vanuit je enkels. Je valt naar voren en je benen vangen je op. Je zet niet af, maar tilt slechts je hiel omhoog en landt op je middenvoet. De vier versnellingen die Danny hanteert (elke keer 3 cm extra helling) werken fantastisch. Als je het conditioneel aankan, kun je er gebruik van maken zoals je dat doet op een fiets. Een ontspannen en constante pas-/trapfrequentie en afhankelijk van je versnelling een grotere snelheid. Ook het blijven zoeken naar ontspanning in je gewrichten en ledematen werkt.

ChiRunning-oefening-kernspieren-2

Kernspieren

In een volgend artikel ga ik dieper in op de verschillende onderdelen. Voor wie enthousiast is geraakt; begin met het versterken van je kernspieren! Daarmee creëer je de zo belangrijke naald. Een zeer geschikte oefening beeld ik uit in de foto’s. Doe alsof je horizontaal hardloopt (op de conventionele manier) terwijl je balanceert op één knie. Probeer eerst het rechtop balanceren onder de knie te krijgen, vervolgens het buigen, en voeg er tenslotte de loopbeweging aan toe. Succes!