ChiRunning: hardlopen met een glimlach

Door Tim Kops

ChiRunning ontspannen hardlopen
Het is niet een woord dat de ChiRunners zich exclusief hebben toegeëigend. Het is een universele staat van zijn die op velerlei gebied positieve invloed heeft: ontspanning. Of het nu ontspanning van je spieren is, van je gedachten of van je kijk op de wereld om je heen, het is de sleutel tot een prettiger leven. Een leven met een glimlach.

Het laten stromen van de Chi

Ik ben geen expert in ontspannen. Juist daarom is het voor mij iets dat me kan helpen ontwikkelen als mens, maar ook als hardloper. De kracht van de ontspanning in de sport wordt steeds meer erkend. Op het trainingsveld hoor je steeds vaker “probeer te ontspannen!”, “laat je schouders zakken!” en “denk aan je ademhaling!”. Bij ChiRunning is ontspanning geen bijkomstigheid, maar een direct gevolg van het laten stromen van de chi, de levenskracht of vitale energie die een mens gaande houdt.

Opheffen van blokkades

Deze energie kan niet stromen als er door spanning blokkades in je lichaam zitten. Blokkades die ontstaan door een verkeerde houding, gespannen spieren of door alledaagse stress. Het is niet verwonderlijk dat de ChiRunner eerst zijn loophouding moet optimaliseren én zijn ademhaling moet leren begrijpen. Ontspanning is veelal het resultaat en niet het begin van verandering.

ChiRunning ontspanningsoefening
Ontspanningsoefening uit het boek ChiRunning.

 

Een rustig begin

Persoonlijk ben ik me steeds meer bewust van spanning in mijn lichaam. Hoe ik dit met ademhaling onder controle krijg, weet ik al een tijdje. Maar hoe spanning uit mijn lichaam te krijgen tijdens het hardlopen ben ik nog aan het leren. Danny Dreyer legt de nadruk op het bij elke training starten met het vinden van de juiste grondhouding en de juiste ademhaling. Ik heb zelf de neiging om de motor snel op te jagen en daarna op zoek te gaan naar een prettig ritme. Je lichaam genereert het meeste warmte via de spieren, bijvoorbeeld door explosieve (niet te belastende!) oefeningen. Omdat ik het snel koud heb, is dat voor mij vaak reden om hard te beginnen. Het is echter niet bevorderend voor een ontspannen start van de training.

Spierspanning

In mijn eerste weken als ChiRunner in wording had ik na elke training last van mijn kuiten en achillespezen. Waarschijnlijk een teken van het daadwerkelijk aanpassen van mijn loopstijl, maar ook een teken dat de ontspanning nog niet optimaal was. Deze pijntjes heb ik na 15 weken trainen niet meer. Omdat ik mezelf graag uitdaag tijdens trainingen, kom ik altijd met enige spierspanning of vermoeidheid thuis. Het wordt wel minder en het is niet te vergelijken met de spanning die ik opbouwde in mijn vorige loopleven. Er zijn echter meer dingen die ik ben gaan toepassen om mijn spieren ontspannen en fit te houden.

Na de training

Zo volg ik de instructie van Danny Dreyer op om kort na de training minimaal drie minuten met de benen omhoog tegen een muur te gaan liggen om de afvalstoffen sneller uit de spieren te laten stromen en te vervangen door vers bloed. Daarna pak ik de foamroller en gebruik ik deze als massage. Tussendoor rek ik mijn kuiten om ze op lengte te houden.

Oefening ChiRunning benen leeg laten lopen
De oefening ‘Benen leeg laten lopen’ uit het boek ChiRunning.

De foamroller

De foamroller is een van de ontdekkingen die ik graag eerder had gedaan. Ik ben er in het najaar van 2014 mee begonnen. De eerste twee weken heb ik elke dag mijn beenspieren gerold. Vooral de eerste dagen was de pijn nauwelijks te verdragen. Vooral de tensor fascia latae (buitenzijde bovenbeen) en mijn kuiten blijken achteraf verre van ontspannen te zijn geweest. De verbetering die optrad was verbluffend en blijkt structureel. De spieren voelen soepel en pijnlijke plekjes verdwijnen.

Tip

Makkelijk uitvoerbare oefeningen met de foamroller vind je hier.

Je hielen lichten

Over de relatieve eenvoud van een goede ademhaling en het effect van kleine aanpassingen in je houding op de spierspanning kan ik nog vele artikelen schrijven. Eén oefening wil ik nog wel meegeven. Voel het verschil in spanning op je onderbeen tussen wandelen door af te zetten met je voorvoet en wandelen door slechts je hielen te lichten. “Je hielen lichten” is een gezegde uit de 16e eeuw. Waar zijn wij het kwijtgeraakt?