Boekrecensie Puur en eerlijk

Boekrecensie Puur en eerlijk van Teun van de Keuken
In het boek Puur en eerlijk – De boodschappen van een keurmeester – neemt Teun van de Keuken je op luchtige wijze mee langs de marketingtechnieken van de voedselindustrie, greenwashing methodes en zijn eigen worsteling met het voornemen om ‘groen’ te leven. Teun van de Keuken is bekend van het programma Keuringsdienst van Waarde.

Duurzaam leven

Teun van de Keuken is zoals hij zelf zegt een duurzaamheidsamateur. Hij kan haarscherp benoemen waar de goede voornemens om duurzaam te leven soms niet rijmen met de praktijk. Een mooi voorbeeld daarvan is het stukje over Milieugeloof. Het milieu als prettig praktische religie, waarin de milieuzonden altijd op de loer liggen.

We hebben altijd de mogelijkheid tot – zoals wij dat noemen – compensatie. Schuldgevoel kopen we eenvoudig af door glas- en papierbakken te bezoeken, spaarlampen in te draaien en bomen te laten planten. En als we dat maar vaak genoeg doen, dan voelen we ons zelfs beter dan andere mensen.
(Puur en eerlijk pagina 20)

Misstanden in de industrie

In sommige stukken van het boek laat Teun van de Keuken de luchtige toon varen en komt hij met een duidelijke visie over serieuze onderwerpen. Sterk is het stukje over misstanden in industrieën als de chocolade-industrie en de kledingindustrie. De ingewikkelde en ondoorgrondelijke ketens van productie en handel worden door grote bedrijven als excuus gebruikt om de beroerde werkomstandigheden aan te pakken.

Ingewikkeld is lekker voor een CEO. Bij de eerste horde kan hij de handen ostentatief schreiend ten hemel wenden: ‘Ik kom er niet uit!’, om vervolgens op dezelfde manier door te gaan als voorheen, dus inclusief uitbuiting, slavernij en beroerde werkomstandigheden.
(Puur en eerlijk pagina 28)

Teuns tien geboden

Het boek wordt afgesloten met Teuns tien geboden, tien adviezen met betrekking tot het kopen van voedsel. Een bekend advies van Teun van de Keuken is om in de supermarkt altijd de achterkant van een verpakking te bestuderen, om te beoordelen wat je werkelijk in handen hebt. Teun leert ons weer zelf na te denken over ons voedsel en vragen te stellen. Hij heeft gelijk, de tien geboden van Teun zijn broodnodige tegenhangers van de verleidende en misleidende marketingtechnieken van de voedselindustrie.

Het boek Puur en eerlijk van Teun van de Keuken is zo’n boek dat een glimlach van herkenning zal opleveren bij mensen die net als Teun kritisch door een supermarkt lopen en duurzaam willen leven. Is dat allemaal nog ver je bed, dan zal dit boek wellicht je ogen openen. Daarnaast zijn er een paar stukjes die niet zozeer over deze onderwerpen gaan, maar gewoon lekker weg lezen door de scherpe observaties en pakkende schrijfstijl. Puur en eerlijk is een aanrader. Eén puntje van kritiek: dat Puur en eerlijk grotendeels bestaat uit eerder in Het Parool gepubliceerde columns, lees je pas op de allerlaatste bladzijde van het boek. Om je lezerspubliek goed te informeren, zou dit beter op de achterflap kunnen staan. We willen weten wat we kopen, dat hadden we nou net van de schrijver geleerd.