Boekrecensie De kracht van ChiRunning

Door Marieke Kops

De kracht van chirunning
ChiRunning is een looptechniek die de efficiënte bewegingsprincipes uit de Tai Chi toepast op het hardlopen. ChiRunning is ontstaan in de VS, in Nederland werd het geïntroduceerd door Marion Meesters. In het boek de Kracht van ChiRunning heeft Marion Meesters haar kennis en ervaring gebundeld tot een informatief en praktisch boek.

Hoe ChiRunning is ontstaan

De grondlegger van ChiRunning, Danny Dreyer, kampte net als menig hardloper met blessures. Hij deed ook aan Tai Chi, een oosterse bewegingsleer en van oorsprong zelfverdedigingskunst. Het viel Danny Dreyer op dat je met het beoefenen van Tai Chi ook heel krachtig kon worden, maar dan zónder blessures. Dat bracht hem op het idee om de principes van Tai Chi te gaan toepassen op het hardlopen. Dit resulteerde in een efficiënte en blessurevrije hardlooptechniek die hij de naam ChiRunning gaf. Ook Marion Meesters kwam door blessureleed op het pad van ChiRunning terecht.

Boekrecensie De kracht van ChiRunning
Marion Meesters is opgeleid Danny Dreyer, de grondlegger van ChiRunning.

 

Efficiënter bewegen zonder blessures

Het energetische centrum en zwaartepunt van je lichaam, de kern, is belangrijk bij ChiRunning. De kernspieren, vooral de onderste buikspieren, spelen een centrale rol. Deze spieren zijn door de huidige leefstijl bij de meeste mensen verzwakt, waardoor we niet efficiënt kunnen bewegen. Bij ChiRunning draait alles om hoe je de training uitvoert. Door een goede houding en het toepassen van de principes uit de Tai Chi kun je volgens Marion Meesters makkelijker, sneller en verder lopen. Blessures worden voorkomen door de oorzaak weg te nemen. Tijdens het hardlopen land je niet op je hiel, zet je niet af, heb je een hoge pasfrequentie en zorg je voor symmetrie.

Waar het bij ChiRunning heel vaak op neerkomt, is het taoïstische principe wu wei: doen door niet te doen. … Het gaat bij ChiRunning om het scheppen van de voorwaarden om beweging te laten gebeuren: een goede houding (sterke kern) en daarnaast heel veel ontspanning.
(De kracht van ChiRunning pagina 53)

Mindful trainen

Een belangrijk uitgangspunt van ChiRunning is het principe van Geleidelijke Vooruitgang. Dat betekent dat ChiRunning een vorm van procesgericht trainen is. Je doet niets voor zijn tijd, waardoor je niks forceert. De resultaten die je bereikt passen bij je huidige ontwikkeling. Procesgericht trainen vergt een mentale omslag, van resultaatgericht hardlopen naar mindful hardlopen. Je probeert volledig in het hier en nu te zijn door te luisteren naar je lichaam (body sensing). Andere vaardigheden om mindful te lopen zijn aandacht, ademhaling en ontspanning. Je kunt de vaardigheden de hele dag door oefenen. Mindful lopen helpt om de techniek goed te leren, maar je leert ook in het algemeen meer mindful te zijn. Een deelneemster aan een workshop ChiRunning schrijft hierover het volgende.

Ik vind het fijn om te merken dat ik door ChiRunning energie lijk te creëren in plaats van weg te geven. Ik blijf binnen de bandbreedte van mijn eigen energie, zonder daarbuiten te treden. Dit houdt me dicht bij mezelf en dit houdt me in mijn eigen kracht. Aanwezig zijn in mijn lichaam, dat heb ik te leren in mijn leven en daar heb ik nu een extra manier voor gevonden.
(De kracht van ChiRunning pagina 129)

Boekrecensie De kracht van ChiRunning
Tekst achterop het hardloopshirt van Marion Meesters. Foto: Run2Day Eindhoven.

 

Ademhaling

Naast Master Instructor ChiRunning is Marion Meesters ook Energy Control-coach. De Energy Control methode is een ademhalingsmethode gecombineerd met inspanningfysiologie. In De kracht van ChiRunning komt de Energy Control methode ook aan de orde, wat een waardevolle toevoeging is op de theorie van ChiRunning. Meer informatie over deze ademhalingsmethode vind je in het boek Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong.

Conclusie

Marion Meesters heeft met De kracht van ChiRunning een persoonlijk en toegankelijk boek over ChiRunning geschreven. Omdat Marion naast de theorie ook haar eigen ervaringen beschrijft en andere beoefenaars aan het woord laat, krijg je een goed beeld van wat ChiRunning in de praktijk kan opleveren. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting, dat maakt het makkelijk om even iets na te lezen of op te zoeken. De belangrijkste boodschap van De kracht van ChiRunning is misschien wel dat Marion Meesters aangeeft dat de voordelen van ChiRunning zich uitspreiden over alle aspecten van je leven. Doordat de manier waarop je traint verandert, verandert ook de manier waarop je omgaat met dagelijkse beslommeringen en grote gebeurtenissen op je levenspad. Door de beoefening van ChiRunning wordt je lichaamsbewustzijn groter en kom je meer uit je hoofd. En dat is geen overbodige luxe in onze huidige maatschappij waarin we bijna allemaal teveel in ons hoofd zitten. Een beoefenaarster van ChiRunning omschrijft het mooi:

… ChiRunning is langzaam maar zeker een way of life geworden. Je leert je lichaam kennen en er naar luisteren. Mijn lichaam is geen raar ding meer dat mijn hoofd draagt, maar een prachtig instrument dat mij vaak eerder dan mijn hoofd vertelt wat er aan de hand is en hoe ik mij voel.
(De kracht van ChiRunning pagina 177)